چرا فیلتر هوای خودرو چرب و روغنی می‌شود؟

باتوجه‌به تأثیر فیلتر هوا در نحوة عملکرد موتور خودرو، بسیاری از افراد در دوره‌های زمانی معین به چک‌کردن وضعیت فیلتر هوا می‌پردازند. یکی از رایج‌ترین چالش‌هایی که ممکن است حین این بازبینی با آن مواجه شوید، وجود ذرات چربی و روغن در فیلتر هوا است. ازآنجایی‌که فیلتر هوا تنها برای جلوگیری از ورود ناخالصی‌هایی از جنس گردوغبار و دیگر آلاینده‌ها به جز ذرات روغنی طراحی شده است، می‌توان ورود روغن‌موتور به فیلتر هوا را یک مشکل قلمداد کرد.

درست است که تغییر مسیر روغن‌موتور به فیلتر هوا مشکل چندان وخیمی نیست؛ اما به‌مرورزمان می‌تواند آسیب‌هایی جدی به موتور خودرو وارد کند و خسارت بیشتری را متحمل شوید. به همین منظور، ما در مجموعة فیلتر البرز با تجاربی که در این حوزه تاکنون به دست آورده‌ایم، سعی کرده‌ایم در این مطلب، با بررسی اصلی‌ترین علل بروز این مشکل، شما را در رفع آن یاری کنیم.

وظیفهٔ فیلتر هوا در خودرو

پیش از آنکه به بررسی دلایل ورود ذرات روغن‌موتور به فیلتر هوا بپردازیم، باید نسبت به وظیفة آن در خودرو و تأثیری که بر قطعات دارد، آگاه باشید. این فیلتر با قرارگیری در ورودی هوا، با تمیزکردن هوا از ذرات ناخالص، اکسیژن کافی را جهت اختلاط با سوخت وارد محفظه می‌کند؛ به همین سبب زمانی که فیلتر هوا به‌واسطة گردوغبار و دیگر آلاینده‌ها مسدود شود، به‌مرورزمان متوجه کاهش بازده و کارایی خودرو خواهید بود؛ بنابراین اگر روغن‌موتور هم به این آلودگی‌ها اضافه شود، این تأثیر منفی بر موتور، شدت یافته و عملکرد آن را بسیار تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

بنابراین، اگر نسبت به چک و تعویض به‌موقع فیلتر هوا اقدام کنید، با یافتن منشأ اصلی بروز این نوع مشکلات، می‌توانید در کاهش بخش زیادی از هزینه‌های تعمیر خودرو موفق عمل کنید؛ برخی ماشین‌ها به دلیل کاربردی که در مسابقات دارند بیشتر از سایر ماشین‌ها نیازمند چک‌کردن و تعویض هستند؛ به‌طوری‌که معمولاً دلیل اصلی تعویض فیلتر هوای پرشیا این دست مشکلات است؛ به همین جهت در این قسمت به معرفی اصلی‌ترین دلایل ورود روغن‌موتور به فیلتر هوا پرداخته‌ایم تا با علم بر این موضوعات، نسبت به تعویض به‌موقع فیلتر هوا و رفع این مسائل آگاه باشید.

علل اصلی چرب شدن فیلترهای هوا

زمانی که شاهد وجود ذرات چربی و روغن‌موتور در فیلتر هوا بودید باید نسبت به منشأ آن آگاه باشید تا بتوانید سریعاً در جهت رفع آن تلاش کنید؛ به همین سبب در این قسمت به بررسی سه دلیل اصلی بروز این مشکل و راه‌حل رفع آن‌ها در فیلتر هوای ماشین‌ها پرداخته‌ایم.

گرفتگی دریچهٔ جعبه کارتر مثبت (PVC)

به هنگام رؤیت روغن در فیلتر هوا، اولین علتی که به ذهن می‌رسد، گرفتگی دریچة PVC است؛ چرا که این دریچه به‌واسطة یک شیلنگ که غالباً از جنس پلاستیک است، به محفظة ورودی هوا وصل شده تا یک خلأ درون کارتریج موتور ایجاد کند.

درواقع با قرارگیری در بالای سرسیلندر، همچون فیلتر روغن عمل کرده که به هنگام گرفتگی و اشباع شدن با آلودگی‌ها، من‌جمله روغن‌موتور، دیگر خاصیت بازدارندگی خود را ازدست‌داده و به‌نوعی مسیر روغن‌موتور را به سمت فیلتر هوا تغییر می‌دهد. معمولاً ماشین‌هایی که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند دچار این مشکل می‌شوند؛ به همین دلیل فیلتر هوای پرشیا و همچنین فیلتر هوای بیرونی FH بیشتر نیازمند تعویض هستند.

بنابراین، اگر دریچة PVC به‌موقع تعویض نشود، روغن‌موتور بیش از اندازه به سیستم ورودی هوا نفوذ کرده و باعث اختلال در عملکرد موتور می‌شود.

راهکار رفع این مشکل، تعویض منبع روغن درون سیستم ورودی هوا و تمیزکردن فیلتر هوای پرشیا است؛ اگر روغن بیش از حد وارد فیلتر هوا شده باشد که دیگر قابل‌شست‌وشو و تمیزی نباشد، فیلتر هوای پرشیا نیز باید تعویض گردد.

فرسودگی حلقه‌های پیستون

یکی دیگر از علل بروز نشتی روغن‌موتور در فیلتر هوا، فرسودگی حلقه‌های پیستون‌ است. حلقه‌های پیستونی با قرارگیری بر لبة بیرونی پیستون‌ها، نسبتی معین از احتراق را به‌وسیلة ورود مقدار کمی از روغن‌موتور جهت ادامه روانکاری محفظة احتراق در طول حرکت پیستون‌ها را ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، هنگامی که این حلقه‌ها دچار فرسودگی شده و از بین می‌روند، ممکن است سبب احتراق روغن و پخش‌شدن گاز شوند که عموماً با خروج دود آبی از موتور می‌توان به آن پی برد.

درواقع با تبدیل روغن اضافی به گاز و ایجاد فشار بیش از اندازه در داخل جعبه کارتر، روغن بیشتری از طریق دریچة PVC به سیستم ورودی هوا نفوذ کرده و فیلتر هوا را آلوده و چرب می‎‌کند.

به هنگام مواجهه با این مشکل، می‌توانید از یک مکانیک حرفه‌ای کمک گرفته تا با تست تراکم هر سیلندر، فرسودگی حلقه‌های پیستونی را بررسی کند. اگر بروز این مشکل نشأت گرفته از فرسایش حلقه‌ها باشد، باید در پی جایگزینی برای خودرو باشید؛ چرا که تعویض حلقه‌ها و پیستون‌ها هزینة بیشتری را به همراه دارد.

انسداد مسیر روغن

آخرین علتی که احتمال می‌رود سبب ورود روغن به سیستم ورودی هوا شود، انسداد مسیر روغن است؛ به‌طوری‌که با ذخیرة کربن، رسوب و گل‌و‌لای درون جعبه کارتریج، مسیر روغن مسدود شده و چندی بعد روغن اضافی تولید می‌شود که سبب افزایش فشار این روغن بر دریچة PVC و درنتیجه ورود آن به سیستم ورودی هوا می‌شود.

بهترین راهکار جهت جلوگیری از بروز این مشکل، تعویض دوره‌ای روغن‌موتور، فیلتر هوای کثیف و دریچة PVC است؛ اما اگر علائمی از وقوع این مسئله در خودروی خود مشاهده کردید، توصیه می‌شود روغن‌موتور را تعویض کرده و حداقل در 1000 مایل ابتدایی مسافت، دوبار فیلتر هوا را تعویض کنید تا نسبت به تمیز بودن مسیر روغن اطمینان خاطر حاصل شود.

برخی ماشین‌ها به دلیل عملکرد و قابلیت‌های خاصی که دارند ممکن است با این دست مشکلات بیشتر مواجه باشند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود فیلتر هوای پرشیا در فواصل مشخصی تعویض گردد تا احتمال بروز این مشکل را به حداقل رسانید.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که متوجه شدید فیلتر هوای سالم در عملکرد مطلوب موتور خودرو بسیار مؤثر است؛ به‎گونه‎‌ای که به هنگام بروز مشکلات کوچک در این قطعه و عدم توجه شما به بازبینی و رفع آن، می‌تواند خسارت‌های بسیار بزرگی را به بار آورد؛ به همین سبب باید دربارة مشکلات رایج فیلتر هوا و راهکارهای رفع آن علم کافی داشته باشید.

به‌منظور پیشبرد این هدف، ما در مجموعة فیلتر البرز سعی کرده‌ایم با ارائه مطالبی کاربردی، شما را به شناختی جامع از انواع فیلتر هوا و رایج‌ترین مشکلات آن رسانده تا از بسیاری از هزینه‌ها جلوگیری کنید؛ همچنین ما بستری را فراهم آورده‌ایم تا دسترسی کاربران به فیلترهای باکیفیت و کمیاب فیلتر البرز نظیر فیلتر هوای پرشیا فیلتر بیرونی FH و فیلتر روغن بنز نیز امکان‌پذیر باشد و با مطلوب‌ترین قیمت آن‌ها را تهیه کنند.

admin
ارسال دیدگاه